-

For ansatte i skole og SFO

Den enkelte ansatte har ansvar for å utforske uroen og følge opp denne, i tråd med handlingsveileder for BTI. Her har vi samlet informasjon knyttet til elevoppfølging, som skal gjøre det lettere for deg å gå fra uro til handling.

For skolen er trygg håndtering av elevinformasjon spesielt viktig. Sikker Sak for skolen møter behovet for behandling av sensitiv informasjon om elever på en enkel og sikker måte.på en trygg og sikker

«I Sikker Sak kan man jobbe med verktøyene fra BTI på en trygg og sikker måte.» Lagring i Sikker Sak oppfyller alle krav i henhold til GDPR.

For ansatte i skole har vi lagt inn alle BTI malene i Sikker Sak. For å benytte disse:

  1. Logg på i Sikker Sak.
  2. Søk opp eleven.
  3. Opprett en personsak eller benytt en eksisterende. Hvis du ikke har tilgang til personsak på eleven, må skolens merkantil/ledelse opprette en personsak til deg.
  4. Opprett et journalnotat eller korrespondanse, velg kategori «BTI» for å finne riktige maler.

Ved bekymringsmelding til Barnevernstjenesten skal også denne opprettes i Sikker Sak:

  1. Bruk journalnotat
  2. Velg kategori «bekymringsmelding»
  3. Velg mal «bekymringsmelding til Barnevernstjenesten»

Mal for aktivitetsplan finner du også i Sikker Sak.

Informasjon om samarbeid med BUP

Bakgrunn:

Østre Toten kommune har inngått samarbeidsavtale med BUP Gjøvik. Fra 01.08.2022 trådde nye bestemmelser om samarbeid og samordning i 14 velferdstjenestelover i kraft, som forplikter samarbeid på tvers av tjenester og etater mer enn det har gjort tidligere.

Østre Toten kommune med tjenester i oppvekst sektoren, ser en økende utfordring i arbeid med barn og unges psykiske helse problematikk. Kommunen skal sørge for et hjelpetilbud til barn og unge som sliter med psykisk uhelse i mild/moderat grad. Behov for avklaringer rundt roller og forventninger mellom kommunale hjelpetjenester og spesialisthelsetjenesten er viktig. Samhandling på tvers av tjenester er helt nødvendig for å få en helhetlig forståelse og helhetlige løsninger i komplekse saker. Systematisk samarbeid mellom tjenestene har vært fraværende de siste årene. For å sikre at barn og unge som strever med psykisk helse blir fanget opp, utredet og får et godt tilbud, er det nødvendig at kommunen og spesialisthelsetjenesten drøfter og samarbeider rundt gode løsninger.

Hensikten med denne samarbeidsavtalen er å sikre:

  • Helhetlig, tverretatlig og tverrfaglig innsats til beste for barn, unge og deres familier
  • Samlet tverrfaglig kompetanse og kunnskap til beste for ansatte som arbeider med målgruppen i kommunen
  • BTI; tidlig innsats uten avbrudd i oppfølgingen
  • Gjensidig utvikling av tjenestene
  • Sikre god henvisning til BUP
  • Tidlig innsats og riktig hjelp til rett tid til barn og unge
  • Sikre godt samarbeid begge veier

 

Faste drøftingsmøter

Fra januar 2023 deltar representant fra BUP på drøftingsmøter hver 14. dag for drøfting av konkrete saker og problemstillinger. I møte deltar leder for barneverntjenesten, leder fra helsestasjonstjenesten, leder fra PPT og leder fra Tildelingsenheten.  Saker kan meldes opp fra ansatte i de ulike tjenestene og fra BUP.

 

Det er satt opp fast dag og tidspunkt for møtene og det er annen hver uke; torsdag mellom 08.30-09.30.

  • Møtene avholdes på Rådhuset, men med mulighet for å delta på Teams/Join.
  • Saker kan meldes på forhånd fra ansatte eller ledere
  • Info om tema/saker til drøft sendes møteleder i forkant av møtet – maks 3 dager før
  • I alle saker som diskuteres med navn skal det på forhånd være innhentet samtykke
  • Saker kan drøftes anonymt – samtykke skal i størst mulig grad etterstrebes også her
  • Ansvaret for drøftingsmøtene går på rundgang av møtedeltagerne.

 

Innmelding av saker rettes til disse enhetene: PPT,helsestasjon,barneverntjenesten, og tildelingsenheten.

Innledning

Formålet med overgangsrutiner er å sikre gode overganger, og å styrke sammenhengen i hele utdanningsløpet for barn og unge i Østre Toten kommune. I arbeidet for å oppnå dette  jobbes det kontinuerlig med et tett samarbeidet mellom barn, unge, foreldre/foresatte og ansatte i læringsinstitusjonene. Dette for å skape trygghet rundt overgangene.

Samarbeidet om overgangen har også en forebyggende effekt. Alle overganger i livet kan i seg selv være kritiske. I den grad det er mulig må et samarbeid i overgangen mellom de ulike institusjonene også ha som mål å hindre negativ utvikling, og fange opp forhold som kan være risikofylte. Derfor er også det tverrfaglige samspillet viktig i overgangsarbeidet.

PLAN RUTINE

Når du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få oppnevnt en koordinator og/eller en individuell plan (IP), dersom du ønsker det. En individuell plan er et verktøy som hjelper deg med å sette langsiktige mål for hvordan du skal mestre hverdagen din, og sikrer at tjenestene du mottar er samordnet og tilpasset dine behov.

Les her